Dinside.no: Terningkast 6 til EVO Cross

Sammen med sykkelsesongen kommer journalisters vurderinger av elsykkelmodeller. Dinside.no har testa hva de sjøl kaller «en imponerende elsykkel fra Baskerland». Bestselgeren Emotion EVO Cross fikk topp karakter.

evocrossdinside720_405

Bildet er fra testen, fotograf Tore Neset, Dinside.no

Omtalen er egna til å varme våre hjerter. Terningkast 6 begrunnes med kraftig motor, høy batterikapasitet, sportslig utførelse, morsom å kjøre, krankgir i tillegg til navgir, gjennomtenkte løsninger og flott design. Vi kjenner igjen dette, vi som har tråkka rundt med en Cross i flere år. Den blir ikke kjedeligere med åra.

Prisen er det eneste minuset som trekkes fram. Joda, den koster sine 26.900 kroner. Men som Dinside.no påpeker, EVO Cross er et glimrende valg:

Med de andre syklene vi har prøvd (også med den 16.000 kroner dyrere Merida Big Nine E-Lite 900DX) følte vi at fordelene i forhold til tradisjonell sykkel var beskjedne, sett i forhold til prisen. Med Evo-sykkelen følte vi at vi hadde en reell erstatning for en bil på distanser under et par mil.

Dette er et viktig poeng. For en elsykkel skal gjøre slutt på mye av bilbruken i hverdagen.

Anmelderen flommer over av positive beskrivelser, som «ivrig som ei bikkje i bånd», «usedvanlige krefter mellom beina», «markant motoreffekt» og «med EVO Cross gikk det virkelig unna, for å si det forsiktig». Ja, han konkluderte med at «med Emotion-sykkelen har du egentlig ingen motbakker i det hele tatt».

Forundringa over hvor effektiv hjelp en motor i bakhjulet kan gi sammenligna med en midtstilt krankmotor (f.eks. Bosch-systemet), framkalte bekymringa om dette virkelig kan være lovlig. Joda, det er det, kan både vi og journalisten konkludere. Det er ikke slik at alt som er fantastisk, må være ulovlig :)

Her er testen til Dinside.no, sjekk også ut EVOs egen videopresentasjon av Cross.

Modellen er på plass hos nesten alle forhandlerne våre. Nå bestiller vi en trailer til med denne – og søsteren EVO Jet – slik at mange flere kan glede seg over de uvanlige ytelsene disse modellene har.

Nedenfor er et eksempel på at Emotion-syklene også er riktige arbeidshester. Dette er en Neo Cross (modellen som er redesigna og oppgradert til EVO Cross) fullasta for lang skautur. 35 kilo turutstyr forhindrer ikke at du kan klare 6-8 mil på skogsbilveier gjennom Nordmarka. Kanskje bare litt baktungt :)

 

neocrossiskauen_1280_751

2 Comments

  1. Lisbeth Tøfte-Furu 14. juni 2016 Reply

    Hei!
    Jeg vil kjøpe en elsykkel og lurer på hvilke merker dere har med motor i kranken og trinnløst gir.
    Lurer også på hva dere anbefaler til en dame på 60 år?
    Hilsen Lisbeth

    • Author
      hans@evo-konsept.no 14. juni 2016 Reply

      Hei,

      Vi har utmerkede elsykler av denne typen fra Riese & Müller:
      http://evoelsykler.no/?portfolio=blue-label
      Modeller som kan nevnes, er Charger Mixte Nuvinci, Nevo Nuvinci og selvfølgelig den svært populære Swing Nuvinci. «Nuvinci» er fabrikatet på det innebygde, trinnløse giret vi tilbyr.

      http://evoelsykler.no/?portfolio=riese-muller
      Dette er fulldempede sykler, dvs demping både foran og bak og særdeles komfortable for bybruk. Men også da litt dyrere. Gode eksempler på det du ønsker fra denne lista her er Avenue Nuvinci og Culture Nuvinci.

      Det finnes også modellvarianten Automatic av noen av disse. Foruten at giret er trinnløst, er det også automatisk ved at du bare stiller inn ønska tråkkfrekvens på pedalen (kadens) og giret skifter automatisk.

      Du er hjertelig velkommen til en av våre butikker for å prøvesykle.

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*