Ofte stilte spørsmål

Browse F.A.Q. Topics

Batteri

  • Hvor mye koster et elsykkelbatteri?
    I dag er prisen på et elsykkelbatteri rundt 7.000 kroner, varierende med størrelsen på dette. Som for alle andre batterier, forventer vi at prisen vil være fallende og ikke økende framover. I det minste vil de evne å lagre mer energi. Du vil tidligst kunne bekymre deg for prisen noen år etter kjøpet, for garantien dekker den første perioden, og vi har et sterkt håp om at kostnaden vil være et par tusenlapper lavere da. Men ta godt vare på batteriet, for det elsykkelens dyreste komponent.
  • Hvor lang tid tar det å lade?
    Ladetida varierer med batteriet, jo større det er, lengre tid tar det. Men generelt tar en full lading 3-4 timer. Normalt er mye av jobben unnagjort på to timer. Du lader derfor fint i løpet av en arbeidsdag eller natta.    
  • Hvordan lader jeg en elsykkel?
    Sammen med elsykkelen får du med en lader som ligner på den du har til laptopen. Det er bare å plugge den inn i en vanlig stikkontakt. Batteriet kan lades mens det sitter fast på sykkelen (gjelder ikke for Neo-serien og Bosch Classic-motoren), eller du kan løsne det og ta det med inn for lading.
  • Hva er levetida til elsykkelbatterier?
    I dag har elsyklene moderne litiumbatterier. Dette er en uproblematisk og vedlikeholdsfri teknologi. Batteriets levetid er avhengig av bruken og hvordan du tar vare på det. På våre elsykler gir vi for batteriene en garanti på to år eller 500 fulle ladesykluser (tilsvarer omtrent 30.000 km for et standard 400Wh-batteri), avhengig av hva som kommer først. Innenfor denne perioden garanterer vi en minste restkapasitet på 80% av hva som var ved levering. Forventninga utover dette, basert på våre erfaringer, er at batteriene ved normal elsykkelbruk holder tilstrekkelig kapasitet i 4-5 år.  
  • Hva er rekkevidden til en elsykkel?
    Vi oppgir en rekkevidde basert på batteristørrelsen. Normalt er den 400-500Wh, og erfaringsmessig gir dette en rekkevidde på 50-90 km. Rekkevidden er avhengig av assistansenivået du velger, topografi, føre, utetemperatur og last. Mange velger å sykle med beskjeden motorassistense for å strekke hjelpen lengst mulig på lange turer. Mens for andre er maksimal fart det viktigste. Vi kunne sikkert skryte på oss flere kilometer, men under krevende norske forhold gjelder det å være litt nøktern. Derfor bør du være skeptisk til hva du ofte får oppgitt av rekkevidde for elsykler. Sjekk hva som opplyses om antall wattimer (Wh) batteriet kan lagre. F.eks. vil 400Wh normalt gi 50-80 km, mens 500Wh 60-90 km. I hverdagen er 50-80 km langt mer enn det de fleste sykler. Og husk, med en elsykkel kan du fint sykle videre om du skulle gå tom for strøm. Det er bare litt tyngre. Sjekk også Bosch' rekkeviddekalkulator.

Generelt

  • Er det noen treningseffekt?
    Ja, det er det så absolutt. En elsykkel er ikke en moped. Du må trå og trå for å få hjelpen du ønsker deg. Ofte er du over 25 km/t og klarer deg kun med din egen kraft. I mai 2015 gjorde VG sammen med informasjonsjefen i Syklistenes Landsforbund, Hulda Tronstad, en uformell test. Hulda ble utstyrt med pulsklokke med kalorimåler og gjennomførte en rute på ca 7 kilometer i lett terreng.Energiforbruket målt i kalorier ble som følger:
    • I bil: 46 kalorier
    • Med elsykkel: 164 kalorier
    • Med tråsykkel: 257 kalorier
    Åpenbart er elsykkel langt nærmere tråsykkel i treningseffekt enn ved å sitte i en bil. Energiforbruket er cirka 35% lavere på elsykkel enn tråsykkel, men hele 3,5 ganger hva du bruker i en bil. Forskjellen mellom tråsykkel og elsykkel henter du lett inn fordi elsykkelen får deg til å sykle så mye mer. Glem heller ikke fordelen av å utløse behagelige endorfiner på en elsykkel framfor at adrenalinet koker i en bil.
  • Hvilke garantier og reklamasjonsrett gir dere?
    Ved salg til forbrukere følger vi forbrukerkjøpsloven som gir inntil fem års reklamasjonsrett for fabrikasjonsfeil. For ramma har vi garanti fra produsentene. Enkelte gir fem år, andre ti år, noe som anses som ”livstidsgaranti”. Motor og elektronikk må anses som å skulle ha en varighet over fem år og dekkes av forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett. For batterier gir vi en garanti på to år eller 500 fulle ladesykluser, avhengig av hva som kommer først. Innenfor denne perioden garanterer vi en minste restkapasitet på 80 % av hva som var ved levering. Vi gjør oppmerksom på at en elsykkel består av en rekke slitedeler som bremser, gir, kjede m.m. som kan ha så kort forventet levetid at disse ikke omfattes av reklamasjonsretten. Alle reklamasjons- og garantiforpliktelser vi yter, forutsetter normal bruk av elsykkelen, og at det sørges for et fornuftig vedlikehold og ikke utføres uautorisert arbeid på kritiske komponenter.
  • Hvordan finner jeg elsykkelen som passer meg best?
    Det er sannelig ikke lett å si, så mange fine elsykler det er å velge mellom :) Personlig veiledning av kyndig butikkpersonale er utvilsomt det beste du kan få. Vi anbefaler også at du forsøker deg på elsykkel-velgeren vår. Der får du tilgang til hele modellutvalget og mer detaljert informasjon om hver enkelt. Elsykkel-velgeren er ennå ikke perfekt, men vi forsøker å gjøre den bedre og bedre som en mulighet for å ringe inn det som kan passe deg best. Gi oss gjerne tips om ytterligere forbedringer.
  • Hvor kan jeg kjøpe elsykkel?
    EVO Elsykler har forhandlere over hele landet. Her er butikkoversikten. Besøk en av våre kyndige faghandlere og få den hjelpen du trenger til å velge rett elsykkel for deg.
  • Hvorfor smiler elsyklistene så bredt?
    Mestringsfølelsen og fornøyelsen av en sykkeltur frambringer gjerne store smil, og med elektrisitet blir det ekstra moro. Da flater alle bakker ut. Godt humør er ikke bare bra for deg, det er også til glede for de rundt deg. Vi skal ikke glemme hvilket enormt tiltak elsykkel er for vår generelle mentale helsetilstand. I tillegg finnes det knapt andre tiltak som så effektivt reduserer støy og utslipp i byene.
  • Er elsykkel helsefremmende?
    Du kan velge mellom ulike assistansenivå avhengig av om du vil ha mye hjelp eller gjøre mesteparten av jobben selv. Over 25 km/t er det bare tråkkingen din som gjelder, da stopper nemlig assistansen fra elmotoren. Selvfølgelig har du mulighet til å skru av assistansen helt for en skikkelig god treningsøkt. De fleste undersøkelser viser at elsyklistene sykler såpass mye ekstra at innsatsen mer enn kompenserer for motorhjelpen. Hjertepumpa slår ikke like heftig i oppoverbakkene, men den slår jevnt og godt i lengre tid.
  • Hva er en elsykkel?
    På en elsykkel er det en liten elmotor som gir deg assistanse når du tråkker pedalene rundt. Regelverkettillater en 250 W motor (nominell effekt) som gir hjelp opp til 25 km/t. I tillegg har elsyklene våre en trilleassistanse opp til 6 km/t. Elsykler kan du bruke på akkurat samme måte som tråsykler, for eksempel på sykkelveier. Vi har også elsykler med kraftigere motor som gir assistanse opp til 45 km/t. Men disse skal registreres og brukes som el-mopeder.
  • Hva er det beste med elsykkel?
    Utvilsomt den dytten du får opp de lange, tunge bakkene – bakkene som tidligere har gjort at du valgte bil eller kollektivtrafikk framfor en helsebringende sykkeltur. Nå kan du få denne oppkvikkende mosjonen uten å komme svett på jobb. Bare passe varm, med roser i kinnene og i særdeles godt humør.

Motor

  • Hva er displayet til?
    Displayet sitter på styret. Der kan du blant annet lese av informasjon fra elsykkelen slik som batterinivå, fart og kilometerstand. På displayet velger du assistansenivået du ønsker. Flere og flere modeller gir deg også mulighet for GPS-funksjon, turhistorikk, forhåndsinfo om ruter m.m., også gjennom dedikerte apper til elsyklene.
  • Hvordan styres motoren?
    Motoren styres av en kontrollenhet som du via displayet gir beskjeder til, og som i tillegg styres av impulser fra ulike sensorer på sykkelen. For eksempel har våre Emotion-sykler en momentsensor som bidrar til at motoren gir deg stor effekt fra første tråkk.
  • Hvor bør motoren være plassert?
    I våre elsykler er motoren plassert i navet i bakhjulet eller på midten i kranken der pedalene går rundt. Synsingen er utbredt om fordeler og ulemper ved forskjellige motorplasseringer. Det er ikke uten grunn at vi tilbyr begge deler. Motor i bakhjulet og en effektiv momentsensor gir godt skyv bakfra og følelsen av en sprekere elsykkel. Det er lettere å sykle i høy fart for egen maskin fordi motoren ikke gir noen motstand når den er koblet ut over 25 km/t. Dessuten en kvikkere oppstart, bl.a. en fordel i oppoverbakker. Derimot kan en krankmotor oppleves roligere og mer harmonisk fordi motoren beveger seg i takt med pedalene. Men du må oftere gire for å treffe en effektiv omdreiningshastighet. Det er mer komplisert å skifte slange og dekk på sykler med navmotor, samt høyere risiko for punktering og felgskade. Sentral og lav plassering av motoren i kranken er den beste for vektbalansen. Midtmotoren er meget velegnet til tunge oppgaver slik som transportsykler utsettes for. Dessuten kan den kombineres med alle girtyper, mens navmotor kun har kassettgir. Slitasjen på kjede og drev er høyere for en krankmotor fordi all kraften overføres via kjedet og til bakhjulet. Vær oppmerksom på at det er et krafttap i denne overføringa, så dreiemomentet som oppgis i antall Nm for en motor, er ikke nødvendigvis den kraften en midtstilt motor til slutt gir deg på bakhjulet. Aller viktigst er det at du tester de ulike teknologiene og finner det som passer deg og ditt lynne. Det er den eneste sannheten som teller – hva du liker. For av alle elsyklene våre, med motor bak eller på midten, kan du trygt velge den som gir deg mest glede.
  • Hvor lenge varer en elsykkelmotor?
    Generelt er elektriske, børsteløse motorer svært robuste og har en lang levetid. Det gjelder også i elsykler om elektronikken rundt er god, slik den er på kvalitetselsykler som vi har. Derfor forventes det at el-motoren skal holde ut sykkelens levetid, så sant du ikke på en eller annen måte er en ekstrembruker.
  • Kan du bruke motoren på en elsykkel uten å tråkke?
    Det stemmer nesten helt. Sensorteknologien som styrer motoren er bygd på det prinsippet. Men nesten alle elsyklene har en trillefunksjon. Du holder en knapp inne, og motoren hjelper deg opp til en fart på 6 km/t uten at du tråkker.

Økonomi

  • Hva koster elsyklene?
      EVO har valgt å satse på kvalitetselsykler, de fleste i prissjiktet 28-35.000 kr. Dette gjør vi helt bevisst fordi vi vet at elsykkelen ikke kun skal erstatte tråsykkelen. Den skal gjøre en mer omfattende transportjobb og erstatte mye av den lokale bilbruken. Med en elsykkel vil du sykle oftere og lengre. Da har elsykkelen maksimal helse- og miljøeffekt, for ikke å snakke om hva du sparer av penger. Du bør derfor anskaffe deg en solid og god følgesvenn som gir deg en ekstra gøyal opplevelse der du farer rundt. For du kommer til å bruke den mye mer enn du kan forestille deg.
  • Er elsykler dyre?
      I drift er elsykkelen usedvanlig rimelig. Full lading av batteriet koster deg knapt en femtiøring, og du har hjelp i 50-90 km. Til en slik tur trenger du ikke å ha med deg mer strøm enn hva en gammeldags lyspære bruker i løpet av 8-10 timer. I innkjøp kan elsykkelen virke dyr om du sammenligner med prisen på en gjennomsnittlig tråsykkel. Men husk at elsykkelen utfører oppgaver et sted mellom vanlig sykkel og bil. Du kjøper deg ikke en hobby, men en transportløsning. Du kan like gjerne vurdere kjøpsprisen mot å ha en bil nummer to eller kostnadene ved et månedskort. Kanskje også opp mot hva et ekstra sett hjul koster til familiebilen? Elsykling er lettere motorisert transport uten bompenger, p-avgift og årsavgift. En service og utskiftning av slitedeler kan koste deg rundt en tusenlapp i året. Dyrest er batteriet, det bør holde i 4-5 år avhengig av bruken.
  • Hvor mye koster det å lade et elsykkelbatteri?
    Igjen er dette avhengig av batteriets størrelse. For et normalbatteri på 400-450 Wh som gir deg 50-80 km rekkevidde, koster en full lading knapt en femtiøring. Ganske utrolig, for å få god hjelp i hele 80 km, trenger du ikke mer strøm enn hva en gammeldags lyspære bruker på 8-10 timer.
  • Hvordan unngår jeg at elsykkelen blir stjålet?
    Først må du anskaffe deg en solid lås – og alltid låse elsykkelen godt fast til noe. Deretter tar du alltid av displayet når du parkerer, da kan nemlig ikke motoren brukes. Er du usikker på hvor trygt sykkelen står, har du også mulighet til å låse opp batteriet og ta det med deg. Alt dette gjør den mindre attraktiv for tyver. Husk å sjekke forsikringen din og meld elsykkelen inn i et sykkelregister. Emotion har en GPS-sporing som tilleggsutstyr til syklene sine. Det finnes også system til alle elsykler for usynlig merking slik at eier av en stjålet sykkel lettere kan spores opp. Slikt er verdt å vurdere for at du ikke skal miste den kjære elsykkelen din for godt.

Vedlikehold

  • Hva gjør jeg med batteriet om vinteren?
    Vi håper at du da bruker elsykkelen med piggdekk og er en av oss vintersyklister. Akkurat dette har vi skrevet mer om her. Men om du gir elsykkelen en vinterpause, har vi noen enkle råd til deg:
    • Pass på å lade opp batteriet før du parkerer elsykkelen.
    • Må du la elsykkelen stå ute, ta inn batteriet og oppbevar det i kjellerboden e.l. Idealtemperatur ved lagring er 15 til 20 °C.
    • Ved langtidslagring (måneder) av batteriet, forsøk å sørge for at ladestatus ligger rundt 60% (tre streker på de fleste batterier). Kontroller dette gjerne en gang annenhver måned.
    • Idealtemperatur ved lagring er mellom 15 og 20 °C.
    • Første gang du skal ut på elsykkelen igjen til våren, gi batteriet en full opplading før du tar elsykkelen i bruk.
  • Hva bør dekktrykket være i en elsykkel?
    Det er lett å undervurdere hvor mye luft du skal i dekkene. Godt lufttrykk reduserer rullemotstanden og faren for punktering. Vår erfaring er at dekktrykket bør være 3-4 bar, tilsvarende ca 40-55 PSI. Tynnere hjul, jo høyere dekktrykk.
  • Hva kreves av vedlikehold på en elsykkel?
    Det er vanlige sykkeldeler som trenger ettersyn og vedlikehold, for eksempel bremser, gir og kjede. I tillegg har du elektriske komponenter som bør kontrolleres. Vi bruker mye tid på å finne kvalitetselsykler som egner seg for norske forhold. Disse skal ha lang levetid og ikke kreve for mye reparasjoner. Forebyggende vedlikehold er økonomisk fornuftig.Derfor anbefaler vi årlig service eller cirka hver 2 000 km. Da må du gjerne besøke verkstedet til en av våre forhandlere for å få god og trygg hjelp. Annet vedlikehold kan du gjøre selv, for eksempel generelt godt renhold av sykkelen og smøring av kjedet. Det er lurt å ta godt vare på elsykkelen din, den har kostet deg en del. Og du kommer til å bli helt avhengig. På en sunn måte.