Her kommer vinteren! EVO elsykler hele året. Sjekk gode vintersyklingstips Les mer

Om elsykkel

om-elsykkel-evo

Motor

Det finnes ulike typer motorer med forskjellige kvaliteter og egenskaper. De fleste elsykkelmotorer gir mens du tråkker, den lovlig tillatte effekt på 250W opp til 25 km/t. Elsykkelens evne til å hjelpe til i bratte bakker, bestemmes i hovedsak av motorens dreiemoment. En enkel elsykkel har kanskje 15-20Nm. Våre elsykler gir mellom 40 og  90Nm. Altså skikkelig trøkk i tråkket.

Navmotor bak

Denne løsningen brukes i samtlige elsykler i Emotions EVO-serie.

Hos Emotion er bakhjulsmotoren en real kraftpakke. Sterk, stillegående og diskret plassert. Krever mindre giring enn for en elsykkel med midtmotor. Kan i all hovedsak brukes i kombinasjon med utenpåliggende girsystemer (kassett), men da gjerne med opp til hele 30 gir på off-roadmodeller.

Disse elsyklene oppleves ofte som de letteste å sykle på høy fart etter at motorassistansen kutter ut.

Krankmotor

Gir et sentralt og lavt tyngdepunkt, som igjen gir en godt balansert elsykkel. Midtmotoren (krankmotor) trekker bakhjulet via kjedet og giret i bakhjulet, slik at motoren hele tiden kan operere med optimalt dreiemoment. For å få best mulig utbytte av motoren, kreves det at du girer riktig. Dette lærer du fort.

Bonus er en svært sterk motor, spesielt under tung belastning. Midtmotoren er meget velegnet til tunge oppgaver og store belastninger, slik som terreng-elsykler og familie/vare/transportsykler utsettes for. Kan kombineres med alle girtyper.

Navmotor foran

En vanlig motorløsning på de rimeligste elsyklene. Dette selges det mye av i Danmark og Nederland hvor bakkene er få og veiene gode.

Disse motorene har gjerne lavere dreiemoment (ikke like sterke i bakker) enn sine bakhjulsdrevne kollegaer. Best egnet for rene bysykler. Kan kombineres med alle girtyper.

Batteri og display

Alder og bruk påvirker batteriets levetid. Selv om det i all hovedsak er batterier av typen litium-ion som brukes, er det fortsatt kvalitetsforskjeller på batteriene. 

Rekkevidde: 60-90 km

Realistisk rekkevidde under norske sommerforhold for batterier på 400 til 500Wh, noe som er normalstørrelsen for de fleste elsykler, er stort sett mellom 5 og 9 mil.

Rekkevidden varierer med hvor mye motorassistanse du velger å ta ut, topografiske forhold, rullemotstand og temperatur. Noe av dette kan du styre, for eksempel ved å ta batteriet inn om sykkelen står ute i kulda.

Basert på våre egne og kunders erfaringer for bruk av elsykler i Norge, mener vi dette er fornuftige forventninger varierende med batteristørrelse:

  • 200Wh gir 2 til 4 mil
  • 300Wh gir 3 til 5 mil
  • 400Wh gir 5 til 8 mil
  • 500Wh gir 6 til 9 mil

Merk at vi oppgir batteristørrelse i Wh (wattimer) fordi Ah (amperetime) ikke er entydig angivelse siden batteriene har varierende spenning, f.eks. 36V eller 48V (som nå blir mer vanlig). Altså er det ikke nok å vite antall Ah, be om å få vite Wh batteriet inneholder. Forresten, 400Wh tilsvarer energiforbruket til en gammeldags glødelampe om den sto på i ti timer. Så lite strøm har du med deg – og så mye glede kan du få ut av det.

Glem ikke at du fortsatt kan tråkke videre for egen maskin om batteriet skulle gå tomt for strøm.

Sjekk også Bosch’ rekkeviddekalkulator.

Ladetid: 3-5 timer

Ladetida fra 0 % til 100 % er normalt fra 3 til 5 timer. Sluttfyllingen av batteriet går langsomst, og du kan godt avslutte ladingen på et tidligere tidspunkt om du har hastverk, og likevel få med deg mesteparten av energien du trenger.

Batteriet er låst fast i elsykkelen. Du kan enten lade batteriet mens det står i den, eller du kan ta batteriet ut og lade det på kjøkkenbordet eller ved kontorpulten. Laderen likner svært mye på en laptop-lader, og du plugger inn i en vanlig husholdningskontakt.

Du kan lade når du vil, batteriet må ikke være tomt før ny oppladning. Husk at batteriet skal lades jevnlig også om elsykkelen din ikke er i bruk en periode, for eksempel om vinteren. Lading anbefales minst én gang hver annen måned ved lagring. Og etter vinterlagring gir du batteriet en full opplading før du tar elsykkelen i bruk.

Batteriets levetid vil ligge på alt fra 3.000 til 30.000 km, basert på hvilken kvalitet du går for. Vi i EVO satser på kvalitetsbatterier fra Emotion og Bosch. Vi garanterer batteriene i to år alternativt 500 fulle ladesykluser (ca 30.000 km), avhengig av hva du når først, og i garantiperioden skal batteriene beholde minimum 80% av opprinnelig kapasitet.

Display: Viser deg status

Displayet avslører elsykkelens indre liv. Det kan vise batteristatus, gjenværende rekkevidde, hastighet, gjennomsnittshastighet, tripteller, totaldistanse og motorens effektnivå. Alt avhengig av hvilken type display sykkelen har.

Displayet brukes også som en kontrollenhet. Ofte har motoren 3-4 trinn som effektnivået er fordelt over. Laveste nivå er en energigjerrig versjon som ikke gir så mye kraft, men heller lenger rekkevidde. Så kan du velge andre effekttrinn avhengig av hvor mye hjelp du vil ha for å komme opp i høyere fart. Du kan også slå motorassistansen helt av.