Oslosykkelen triller ut i gatene

Tidenes største elsykkelsalg? Oslo kommune og EVO Elsykler har inngått en fireårig rammeavtale. Flaggskipet er Riese & Müller Nevo Oslo – en elsykkel skreddersydd for bruk i kommunal virksomhet. Oslosykkelen som den kalles.

Kommunen var på jakt etter en elsykkel av god kvalitet, som vil være attraktiv å bruke for både menn og kvinner, samtidig som den skal synliggjøre byens sykkelsatsing. Som det er uttrykt: «Den visuelle profilen skal formidle byens og kommunens vilje til å forvandle seg og bidra til å skape en kultur omkring bærekraftig adferd. Den skal sette farge på sykkelsatsingen.»

Tja, kanskje litt høytsvevende dette? Vi var likevel ikke i tvil om hvilken elsykkel som oppfyller drømmen, og leverte inn tilbud på den. Etter grundig testing fikk vi den gledelige beskjeden at konkurransens vinner ble modellen Nevo fra den tyske kvalitetsprodusenten Riese & Müller. Og vips, nå er det etablert en samkjøpsavtale som strekker seg over fire år. Kommunens virksomheter kan kjøpe Oslosykkelen om de ønsker å bytte ut bil og drosje med byvennlig sykling.

Først på seinsommeren kommer de store leveransene. På en fin julidag ble de første fem Nevo Oslo presentert. Ikke ufortjent ble Bydel Østensjø åstedet. Bydelen har allerede tatt elsykler i bruk, og viser nå et stort engasjement med å bli – i hvert fall for i år – den største brukeren av Oslosykkelen. For å kaste glans over begivenheten møtte finansbyråd Robert Steen opp på gamle tomter. Vi snakker Bogerudsenteret.

Oslosykkelen Oslo kommune elsykkel EVO

Steen er ikke kun interessert i penger, men også i bymiljøet og menneskene. Derfor kosta det han lite å vise ektefølt entusiasme for prosjektet. Samtidig la ikke Steen skjul på utfordringene med å få til en vellykket satsing på elsykkel i kommunale virksomheter. Her påhviler det leverandøren et stort ansvar gjennom å levere et godt produkt og gode tjenester.

Oslosykkelen Oslo kommune elsykkel EVOEtter dette lille alvorsordet ble det sagt med et stort smil:

– De har virkelig blitt lekre. Denne grønne Oslosykkelen skal bli en naturlig del av bybildet, overalt i byen. Elsykkel skal være et alternativ til bil, ikke bare fram-og-tilbake til jobben, men også i arbeidet. Nå håper jeg at mange store bedrifter, for eksempel som Telenor, ser hva Oslo kommune gjør og følger etter.

Deretter var det ut på tur, med Robert Steen i spissen for fire ansatte i Bydel Østensjø. Koordinator for bydelens sykkelprosjekt, folkehelsekonsulent Christina Loe Øqvist, var med, og i hvert fall to helsesøstre, etter hva vi fikk med oss. De skulle en kort tur bortover veien for å komme tilbake for fotografering i fin fart. Men hva skjedde, hele hurven ble borte!

Dette kjenner vi til. Gleden ved å elsykle er så stor at også travle finansbyråder som Robert Steen gjerne tar en omvei. Som lokalkjent tok han hele gjengen med til en skikkelig lei oppoverbakke for å teste elsyklene. Neida, det viste seg ikke å være nok med en test. Bakken måtte forseres to ganger. En skikkelig opptur, for som det ble sagt da de returnerte:

– Sjeldent har det vært så morsomt å sykle i oppoverbakke!

Det er alle former for virksomheter som har bestilt Oslosykkelen. Fra bydeler, særlig øst i Oslo, til Rådhuset, boligselskapene, Velferdsetaten, Bymiljøetaten, Kommunerevisjonen – ja, over tretti virksomheter er påmeldt. Allerede er nær 200 elsykler solgt. Viljen og interessen er stor. Og et spennende og positivt poeng, veldig mange bestiller piggdekk fordi de ser for seg helårlig bruk av disse flotte elsyklene. Det heier vi på!

En annen ting vi heier på, er at flere kommunale virksomheter spør oss om lastesykler for enkel varetransport. Der har vi et storveis utvalg, og intet problem med å oppfylle behov og ønsker. Da er det ikke bare alle EVOs pionér-kunder som kan parkere bilen, men også mange kommuneansatte på jobb.

EVO Elsyklers hovedformål er å bidra til et bedre bymiljø som gjør livet triveligere for folk flest. Når Oslo kommune går i bresjen og ruller ut elsykler i virksomhetene sine, er vi selvsagt svært fornøyd. Det er et viktig steg på vei til en triveligere by. Kanskje har Erling Dokk-Holm rett og elsykler vil bli like frigjørende for byene som p-piller ble for kvinner.

Gratulerer til Oslos politikere og alle som har jobbet sammen for å få Oslosykkelen på veien!

0 Comments

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*