Langturer med Packster

Arbeidshesten Packster er sesongens nyhet fra Riese & Müller. Nå har vi skaffa oss erfaringer fra utfordrende turer. Moro har det vært – og anbefales sterkt!

Fiskesesongen er godt i gang, og hva er mer naturlig enn å teste Packster på noen strabasiøse turer i Oslomarka? Kassa er romslig og den kan lastes med mer enn egen bagasje. Da kan turkamerater få en litt lettere oppgave på tråsykkelen, mens Packster-eselet gjør størsteparten av jobben. Sånn blir både du og elsykkelen populær.

Nysgjerrigheten var knytta til flere forhold:

  • Lastekapasitet
  • Gjennomsnittsfart
  • Rekkevidde
  • Stabilitet

Lastekapasitet

Vi har testa Packster 60. Helt greit å få med et par ryggekker, noen poser med mat/drikke, telt og fiskestang. I hvert fall solid oppakning for to personer. Med en Packster 80 aner vi muligheten til å forsyne opptil tre med alt det som trengs av utstyr og proviant for å ha det moro i skauen.

Fart

Både Nuvinci (trinnløst navgir og Performance CX motor) og Touring (kassettgir med Performance motor) ble tungt lasta for turene. I et tilfelle over 60 kilo, i det andre 40 kilo. Turene ga en

gjennomsnittsfart på 21 km/t og 22 km/t. Dette inkluderte mange høydemetere opp og så ned, samt over 80% av tida på grusete skogsbilveier. Rett og slett en imponerende fart.

Det var nok entusiasmen for elsykkel og forventningen om hva som ventet på ankomsstedet, som bidro til at det ble tråkka ekstra hardt på pedalene. Denne gjennomsnittsfarten viser at du på under to timer kan dure opp Nordmarka fra sør til nord.

Rekkevidde

Den første turen var en test med 500 Wh batteri, 60 kg last, Nuvincigir (effekttap ca 10%) og 300 høydemeter – mye på grusvei med høy rullemotstand. Sannelig viste det seg at den klarte en 64 kilometers tur sjøl om det ble skummelt på slutten. Men da var det heldigvis bare trilling nedover.

Deretter ble det en virkelig luksustur med Bosch Dual Battery System, eller som vi sier: På tur med 1.000 Wh på lur! Da gikk turen fra Oslo sentrum til vi var på Hadelandssiden av Nordmarka. Tilbaketuren ble en omvei via Sørkedalen for å få enda mer glede ut av batterikapasiteten. Bruken av motorassistansen var ikke beskjeden. Kjørte mest på Sport kombinert med Tour – og Turbo i de verste klatringene. Likevel, når displayet til slutt viste at turlengden hadde vært nesten 80 km, var det ikke så lenge siden tredje siste batteristrek var forsvunnet. Her kan det være 120 km rekkevidde inne. Til tross for grusvei, mye klatring, tung last og ikke spesielt hensynsfull bruk av batterikapasiteten.

Stabilitet

Jeg er ikke av de tøffeste motorsykkelgutta, og liker ikke at det blir for ustabilt når det går unna i svingene. Særlig ikke på grusvei. Men med en godt lasta Packster var det vanskelig å holde igjen. Ikke helt heldig å innrømme at fartsgrensa i Marka ble brutt, men Packsteren lå stabilt og fint på svingete grusvei selv om farten var godt over 40 km/t. Faktisk ganske så imponerende. Det må ikke minst de svært gode og brede dekkene få ære for. «Motorsykkeldekk» som en nysgjerrig tilskuer kalte dem.

Noe å klage på? Joda, Touring har i motsetning til Nuvinci ikke setepinnedemper. Så det ble litt mye romperisting på den, men da så klart desto deiligere å komme ut på strøken asfalt igjen.

Rekkeviddeangiveren i displayet oppleves ikke å være til mye hjelp. Det er nå litt pussig at det etter tur nr 2 var anslått en gjenværende rekkevidde omtrent det samme som før den nær 80 km lange turen… Så ta ikke gjettingen om gjenværende rekkevidde for alvorlig. Displayet veit hvordan du har sykla, men ikke hva du har tenkt til å gjøre. Bruk derfor hodet og egen erfaring, og du treffer nok bedre estimater sjøl. Men rekkeviddeangiveren blir mer presis etter at elsykkelen har vært brukt en stund. Denne kalkulatoren til Bosch er ikke så dum, og kan være til hjelp før du planlegger en tur.

Publisert juni 2017

Gå til oversikt aktuelle artikler