Sparebøsser på hjul

Elektriske transportsykler dyre? Inntrykket kan oppstå når en kommune gir støtte til kjøp av dem. Men vi har regnestykket som viser at de er en drøm for alle gniere.

Joda, i konkurranse med apostlenes hester faller en transportsykkel økonomisk sett gjennom. Ei heller kan den konkurrere med en tråsykkel eller et årskort fra Ruter. Da sparer du kun tid og strev med en elektrisk lastesykkel. Men om det er bilen som er den alternative transporten, kan du heller åpne en sparekonto i banken. Og hva er viktigere for byene i dag enn å gjøre slutt på bilbruk i hverdagen?

Regnestykket nedenfor er basert på våre egne erfaringer med kostnader for transportsykkel. Bilens kostnader er det Opplysningsrådet for Veitrafikken AS (OFV) som hjelper oss med. Det er lett å undervurdere hvilke utgifter du i løpet av et år har på en bil, så vi tror ikke at OFV overdriver i sine anslag.

 

Sparebøsse på hjul elsykkel EVO Elsykler

 

Vi tar utgangspunktet i en ny småbil til 175.000 kr og en fet, ny transportsykkel til 60.000 kr.

Forventet kjørelengde er 6-8.000 km i året, altså rundt 20 km pr arbeidsdag pluss hyggesykling i helgene. Året rundt – for en transportsykkel parkerer du ikke om vinteren, da får den pigger på.

Først og fremst sparer du penger fordi en transportsykkel koster ca en tredel av en bil. Men du slipper også unna med lavere forsikring og årsavgiften. Siden du flytter en mindre vekt, trår sjøl sammen med motoren og bruker billig elektrisitet, er det en vanvittig forskjell i drivstoffkostnad. Vi synes vi ikke har overdrevet et bensinforbruk på 0,6 liter pr mil ved småkjøring i byen.

Sparebøsse på hjul Butchers & Bicycles elsykkel EVO ElsyklerSelve vedlikeholdet er ikke vesentlig rimeligere for transportsykkelen om vi tar med batterikostnaden og to servicer i året. Her har vi lagt inn at et 500 Whs batteri holder i tre år før du har lyst til å skifte det ut med et nytt. Ja, og så er bildekk blitt fryktelig billige og har lang holdbarhet, mens det er en vei å trille for sykkeldekk. Vi antar at sommer- og piggdekk begge holder to sesonger.

Ojsan, regnestykket viser at vi kjapt har spart familieøkonomien for over 20.000 kr i året. Det er før vi har med bompenger og parkering. Nesten helt uunngåelig om du bor i en større by. Spørsmålet er bare hvor mye det koster. Plutselig renner det ut ytterligere 10-20.000 kr. Altså kan du risikere å spare inn transportsykkelen på to år.

Til slutt har vi en liten rosin i pølsa for dem som ennå ikke har sett lyset. Med en bil kommer du lettere i kontakt med andre – eh, ikke på den hyggelige måten. Småbulking er normalt i byene og koster skjorta. Fort får familieøkonomien mer enn en håndfull tusenlapper til som skal håndteres. Det er ikke med i dette regnestykket. For alle overraskende kostnader kan ikke være med. Men det kan vi være sikre på, det er bilen som overrasker negativt. Når fikk du sist parkeringsbot?

Resten av fordelene med en transportsykkel kjenner dere, så som miljøgevinst, trim, spart tid, enklere parkering, god framkommelighet osv. Nå ser dere også at kjøp av en elektrisk lastesykkel er, som vi sier det så fint på utenlandsk, en økonomisk «no-brainer». Ja, et valg Onkel Skrue utvilsomt ville gjort om det fantes transportelsykler i Andeby.

Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger på dette regnestykket.

Elsykkel sparebøsse på hjul gnier onkel skrue

1 Comment

  1. Christoffer Staib 9. februar 2017 Reply

    En fotnote kan jo ta for seg en eventuell lånekostnad, ikke alle har verken 175.000 til bil eller 60.000 til sykkel «i fickan».
    Med renteutgifter blir regnestykket straks litt annerledes..

Leave a reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*