Generelle

  • Hva er en elsykkel?

    En liten elmotor med maks 250 W (nominell effekt) hjelper deg opp til 25 km/t når du tråkker pedalene rundt. Våre elsykler har også trilleassistanse. Denne typen elsykler kan du bruke på samme måte og samme steder som en tråsykkel.

  • Hva er det beste med elsykkel?

    Utvilsomt den dytten du får opp de lange, tunge bakkene. Disse bakkene som tidligere har gjort at du valgte bil eller kollektivtrafikk framfor en helsebringende sykkeltur. Nå kan du få oppkvikkende mosjon uten å komme svett på jobb. Mestringsfølelse og opplevelsen av en sykkeltur er godt for humøret, noe som er bra for deg og til glede for dem rundt.

  • Hvordan finner jeg elsykkelen som passer meg?

    Personlig veiledning av kyndig butikkpersonale er utvilsomt det beste. De møter du i butikkene våre, samt at du kan chatte med oss på nett. Da skal vi hjelpe deg til å håndplukke elsykkelen du trives så godt med at du når som helst ønsker å sykle.

    En liten sjekkliste å ha i mente:

    • Hvordan skal du bruke den?
    • Hvor langt sykler du, og dermed hvor stor batterikapasitet bør du ha?
    • Vil du sitte oppreist eller framoverlent?
    • Vil du lavt innsteg, altså intet rammerør du må slenge beinet over?
    • Ønsker du smale dekk for høy fart, eller brede og kraftige dekk for humper, kanter og grusvei?
    • Vil du ha motor med mye trøkk, eller søker du det harmoniske og mer rolige
    • Har du lyst til å prøve spennende teknologi som beltedrift og trinnløst navgir?
    • Skal du bruke elsykkelen året rundt?
  • Hvorfor en kvalitetselsykkel?

    Vi ønsker å gi deg ekstraordinære opplevelser gjennom å tilby elsykler med svært gode bruksegenskaper, pålitelig teknologi og lang levetid. Elsykkelen skal ikke kun erstatte tråsykkelen, den skal gjøre mye av hverdagsjobben til bilen. Med elsykkel vil du sykle oftere og lengre. For du kommer til å bruke den mye mer enn du kan forestille deg. Da er det viktig å ha en pålitelig og morsom følgesvenn.

  • Er elsykkel helsefremmende?

    Ja, det er det så absolutt. En elsykkel er ikke en moped. Du må trå og trå for å få hjelpen du ønsker deg. Ofte er du over 25 km/t og klarer deg kun med din egen kraft.

    Du velger nivå for motorassistanse for å bestemme om du vil ha mye hjelp eller gjøre mesteparten av jobben selv. En uformell test av VG viste at energiforbruket er fire ganger høyere enn å sitte i bil, og ca 65% av en tråsykkel. Men det siste tar du igjen, for andre undersøkelser viser at elsyklistene i iver sykler så mye ekstra at innsatsen mer enn kompenserer for motorhjelpen.

    Hjertepumpa slår ikke like heftig i oppoverbakkene, men den slår jevnt og godt i lengre tid. Glem heller ikke fordelen av å utløse behagelige endorfiner på en elsykkel framfor at adrenalinet koker i en bil.

  • Kan jeg bruke elsykkel om vinteren?

    Elsyklene våre kan du stole på om vinteren. De er lagd for regn og sol, varme og kulde.

    Om vinteren er det en åpenbar fordel å ta med batteriet inn for lading om du parkerer elsykkelen utendørs. Batteriet yter mindre i minusgrader. Ved -10 °C kan ytelsen være minst 30% redusert. Blir batteriet altfor kaldt, kan det dessuten være vanskelig å få det ladet. Et batteri som har fått være med inn en tur, vil ha en fin temperatur når du bruker det igjen, ytelsen vil være bedre og sjansen for uheldig slitasje reduseres.

    Elsyklene har den samme kampen for å overleve saltinga som er om vinteren. Dette berører ikke batteri, motor og det som gir elektrisk framdrift. Men de vanlige sykkelkomponentene som kjeder og drev. Derfor er det viktig jevnlig å skylle av saltlaken og bruke smurning som er tilpasset årstiden.

    Utover dette, vintersykling er som all annen transport om vinteren. Det går litt saktere, det er litt skumlere, men elsykler med piggdekk er den mest effektive måten å komme fram på. Særlig om du synes tråsykkelen blir litt vel tung på snø og is, eller du er lei av å gå på glattisen, kanskje enda mer lei av å sitte i bilkø, eller bekymrer deg for det som kommer ut av eksosrøret. Fryse eller svette trenger du heller ikke på en elsykkel, det er bare å justere motorassistansen slik at du er akkurat passe varm.

Batteri og lading

  • Hva er rekkevidden til en elsykkel?

    Et enkelt batteri på 4-500 Wh har under norske forhold potensial til å hjelpe deg i 30-100 km. Helt avhengig av kjøreforholdene og hvordan du bruker elsykkelen. Det er enorm forskjell på strømforbruk med svak motorassistanse eller maksimal hjelp. Tyngre lasten er, mer energi spises. Kulde reduserer batteriets kapasitet, snø og is øker rullemotstanden, akkurat som grus og vått veidekke.

    Våre erfaringer speiles i tallene vi oppgir for hver modell. Vi kunne sikkert skryte på oss flere kilometer, men under krevende norske forhold gjelder det å være litt nøktern. Derfor bør du være skeptisk til hva du ofte får oppgitt av rekkevidde for elsykler. Sjekk hva som opplyses om antall wattimer (Wh) batteriet kan lagre. Sjekk også Bosch’ rekkeviddekalkulator. Den beskriver ganske godt hvilke parametere, også dem du har litt kontroll på, som begrenser rekkevidden

    Med klok bruk av motorhjelpen trenger du aldri å gå helt tom for strøm. Men selv da kan du sykle, det blir bare litt tyngre.

  • Hvordan lader jeg en elsykkel?

    Det er vedlikeholdsfri litiumteknologi med overvåkingssystem som tar vare på battericellene. Lad når det passer for deg – når du vil. Sammen med elsykkelen får du med en lader som ligner på den du har til laptopen. Bare plugg den inn i en vanlig husholdningskontakt. Batteriet kan lades mens det sitter fast på sykkelen, eller du kan løsne det og ta det med inn for lading.

    Om vinteren er det en åpenbar fordel å ta med batteriet inn for lading om du parkerer elsykkelen utendørs. Blir batteriet altfor kaldt, kan det være vanskelig å få det ladet. Dessuten vil batteriet ha en fin temperatur når du bruker det igjen, ytelsen vil være bedre og sjansen for uheldig slitasje reduseres.

  • Hvor lang tid tar det å lade?

    Ladetida varierer med batteriets størrelse. En full lading fra 0 til 100% for et normalbatteri (4-500 Wh) tar 3-4 timer. Vanligvis er mye av jobben unnagjort på to timer fordi du sjelden er helt tom. Du lader derfor fint i løpet av en arbeidsdag eller natta.

  • Hva er levetida til elsykkelbatterier?

    I dag har elsyklene moderne litiumbatterier. Dette er en uproblematisk og vedlikeholdsfri teknologi. Batteriets levetid er avhengig av bruken og hvordan du tar vare på det. På våre elsykler gir vi for batteriene en garanti på to år eller 500 fulle ladesykluser (tilsvarer omtrent 30.000 km for et standard 400 Wh batteri), avhengig av hva som kommer først. Innenfor denne perioden garanterer vi en minste restkapasitet på 80% av hva som var ved levering. Forventninger utover dette, basert på våre erfaringer, er at batteriene ved normal elsykkelbruk holder tilstrekkelig kapasitet i 4-5 år.

  • Hvor mye koster et elsykkelbatteri?

    Prisen på et elsykkelbatteri er 8.000 – 12.000 kroner, varierende med størrelsen og produsenten, og ofte noe som gjenspeiles i kvalitet og levetid. Som for alle andre batterier, forventer vi at prisen vil være litt fallende og ikke økende framover. I det minste vil de evne å lagre mer energi. Du vil tidligst kunne bekymre deg for prisen noen år etter kjøpet, for garantien dekker den første perioden. Men ta godt vare på batteriet, for det elsykkelens dyreste komponent.

Motoren

  • Hvor bør motoren være plassert?

    Synsingen er utbredt om fordeler og ulemper ved forskjellige motorplasseringer. Vi har selv prøvd og solgt det meste, og gjort oss ulike erfaringer.

    Motor i bakhjulet og en effektiv momentsensor gir godt skyv bakfra og følelsen av en sprekere elsykkel. Det er lettere å sykle i høy fart for egen maskin fordi motoren ikke gir noen motstand når den er koblet ut over 25 km/t. Dessuten en kvikkere oppstart, bl.a. en fordel i oppoverbakker.

    Derimot kan en krankmotor oppleves roligere og mer harmonisk fordi motoren beveger seg i takt med pedalene. Men du må oftere gire for å treffe en effektiv omdreiningshastighet.

    Det er mer komplisert å skifte slange og dekk på sykler med navmotor, samt høyere risiko for punktering og felgskade.

    Sentral og lav plassering av motoren i kranken er det beste for vektbalansen.  Midtmotoren er meget velegnet til tunge oppgaver slik som transportsykler utsettes for. Dessuten kan den kombineres med alle girtyper, mens navmotor kun har kassettgir.

    Slitasjen på kjede og drev er høyere for en krankmotor fordi all kraften overføres via kjedet og til bakhjulet. Vær oppmerksom på at det er et krafttap i denne overføringa, så dreiemomentet som oppgis i antall Nm for en motor, er ikke nødvendigvis den kraften en midtstilt motor til slutt gir deg på bakhjulet.

    Etter noen år vi har hatt sammen med mange produsenter og erfaringer delt med dem og våre kunder, selger vi nå stort sett kun elsykler med krankmotor. De beste leverandørene har satset på denne teknologien, og det er svært velrenommerte og gode produsenter av krankmotorer, f.eks. Bosch og Yamaha, som har bidratt til at dette har blitt den dominerende løsningen. Også nå hos oss. Elsyklene blir noe dyrere, men de blir mer stabile i drift og har lengre levetid.

  • Hva er displayet til?

    Displayet sitter på styret. Der kan du lese av informasjon fra elsykkelen slik som batterinivå, fart og kilometerstand. På displayet eller dets kontrollenhet velger du assistansenivået du ønsker. Flere og flere modeller gir deg også mulighet for GPS-funksjon, turhistorikk, forhåndsinfo om ruter m.m., også gjennom dedikerte apper til elsyklene. Se en liten film hvor Patrick forteller mer om de ulike displayene du kan velge.

  • Hvordan styres motoren?

    Motoren styres av en kontrollenhet som du via displayet gir beskjeder til, og som i tillegg styres av impulser fra ulike sensorer på sykkelen. For eksempel en momentsensor som bidrar til at motoren gir deg stor effekt fra første tråkk.

  • Hva er levetida på en elmotor?

    Generelt er elektriske, børsteløse motorer svært robuste og har en lang levetid. Det gjelder også i elsykler om elektronikken rundt er god, slik den er på kvalitetselsykler som vi har. Derfor forventes det at el-motoren skal holde ut sykkelens levetid, så sant du ikke på en eller annen måte er en ekstrembruker eller uheldig.

  • Kan du bruke motoren på en elsykkel uten å tråkke?

    Nei, nesten ikke. Sensorteknologien som styrer motoren er bygd på prinsippet om at du må assistere ved å tråkke pedalene rundt. Det er også lovbestemt for elsykler som kan brukes som vanlige sykler, altså på sykkelveier og uten krav til spesielt verneutstyr. Men nesten alle elsyklene har en trillefunksjon. Du holder en knapp inne, og motoren hjelper deg opp til en fart på 6 km/t uten at du tråkker.

Økonomi

  • Hvilke garanti- og reklamasjonsrettigheter har jeg?

    Ved salg til privatpersoner følger vi forbrukerkjøpsloven som gir inntil fem års reklamasjonsrett for fabrikasjonsfeil.

    Ved salg til bedriftskunder, gjelder kjøpsloven.

    For sykkelramma har vi garanti fra produsentene. Enkelte produsenter, som Riese & Müller, øker garantitiden på rammen til 5 år når du selv registrerer sykkel med rammenummer via Riese & Müller sin hjemmeside. r-m.de

    Motor og elektronikk må anses som å skulle ha en varighet over to år og omfattes av forbrukerkjøpslovens reklamasjonsrett.

    For batterier gir vi en garanti på to år eller 500 fulle ladesykluser, avhengig av hva som kommer først. Innenfor denne perioden garanterer vi en minste restkapasitet på 80 % av hva som var ved levering.

    Vi gjør oppmerksom på at en elsykkel består av en rekke slitedeler som bremser, gir, kjede m.m. som kan ha så kort forventet levetid at disse ikke omfattes av reklamasjonsretten.

    Garantier: sykkelen leveres med en garantitid på 2 år*, med mulighet for å utvide garanti på ramme ved å registrere sykkelens rammenr. på produsenten hjemmeside (gjelder Riese & Müller.)

    En elsykkel består av en rekke slitedeler, her deler vi inn i slitedeler som har garanti, og slitedeler som ikke har garanti.

    Slitedeler med garanti (2 år) er: motor, batteri og tilhørende elektronikk.  Navgir fra Enviolo, Rohloff og Shimano Nexus. Drivbelte (Gates) for disse navgirsystemene. Dempergafler og bakre støtdemper.

    *Det forutsettes at serviceregimet** følges for at garantier skal gjelde. Serviceregimer: først service innen 400 km/4 mnd., deretter service hver 2.000km./ 1 gang pr. år.

    Slitedeler uten garanti: bremseklosser/bremseskiver, kjede/girkassett/drev, dekk/slange, kulelager for styring, og kulelagre/lagre for styring og bare svingarm.

    Alle reklamasjons- og garantiforpliktelser vi yter, forutsetter normal bruk av elsykkelen, og at det sørges for et fornuftig vedlikehold og ikke utføres uautorisert arbeid på kritiske komponenter.

    ** se detaljert oversikt her!

  • Hva koster elsyklene?

    EVO har valgt å satse på et stort utvalg kvalitetselsykler til mange formål.

    Skal du ha en elsykkel til normal bybruk, arbeidspendling og litt turer i skogen? Da har vi mye å velge mellom i prissjiktet 25-35.000 kr.

    Ønsker du å koste på deg litt ekstra, og vil anskaffe deg en elsykkel med spesielle egenskaper, store ytelser, de aller beste komponentene, spennende teknologi og en særdeles attraktiv design, beveger vi oss i prissjiktet 40-60.000 kr. Dette er elsykler produsert i Europa fra svært velrenommerte merker. Men det er helt frivillig å gå opp i standard. Akkurat som det er mulig å kjøpe en rimelig bil som fungerer helt utmerket, er det mulig å kjøpe en dyrere bil eller elsykkel fordi du vil ha det aller beste.

    Våre elektriske lastesykler kan ikke sammenlignes med prisene på vanlige tråsykler, de bør heller sammenlignes i kostnad med en bil. For i det daglige utfører de bilens oppgaver. Solide konstruksjoner, fantastiske kjøreegenskaper og mange funksjoner bidrar til at de ligger i prisleiet rundt 60.000 kr pluss. Vi har lagd et regnestykke som beviser at de er sparebøsser på hjul.

    Med en elsykkel vil du sykle oftere og lengre. Da har elsykkelen maksimal helse- og miljøeffekt, for ikke å snakke om hva du sparer av penger. Du bør derfor anskaffe deg en solid og god følgesvenn som gir deg en ekstra gøyal opplevelse der du farer rundt. For du kommer til å bruke den mye mer enn du kan forestille deg.

  • Er elsykkel dyrt?

    I drift er elsykkelen usedvanlig rimelig. Full lading av batteriet koster deg knapt en femtiøring, og du har hjelp i 50-90 km. Til en slik tur trenger du ikke å ha med deg mer strøm enn hva en gammeldags lyspære bruker i løpet av 8-10 timer. Elsykler du 5.000 km i året, koster drivstoffet ikke mer enn en femtilapp.

    I innkjøp kan elsykkelen virke dyr om du sammenligner med prisen på en gjennomsnittlig tråsykkel. Men husk at elsykkelen utfører oppgaver et sted mellom vanlig sykkel og bil. Du kjøper deg ikke en hobby, men en transportløsning.

    Du kan like gjerne vurdere kjøpsprisen mot å ha en bil nummer to eller kostnadene ved et månedskort. Kanskje også opp mot hva et ekstra sett hjul koster til familiebilen?

    Elsykling er lettere motorisert transport uten bompenger, p-avgift og årsavgift. En service og utskiftning av slitedeler kan koste deg rundt en tusenlapp i året. Dyrest er batteriet, det bør holde i 3-5 år avhengig av bruken.

    Glem ikke at tid er penger. Det er intet kjøretøy som kommer raskere fram i byen enn elsykkelen.

  • Hvor mye koster det å lade et elsykkelbatteri?

    Dette er avhengig av batteriets størrelse. For et normalbatteri på 400-500 Wh som gir deg 50-90 km rekkevidde, koster en full lading knapt en femtiøring. Ganske utrolig, for å få god hjelp i hele 80 km, trenger du ikke mer strøm enn hva en gammeldags lyspære bruker på 8-10 timer. Eller du kan sykle 5.000 km i året – og betale under en hundrelapp for drivstoffet.

  • Hvordan unngår jeg at elsykkelen blir stjålet?

    Først må du anskaffe deg en solid lås – og alltid låse elsykkelens ramme (og gjerne bakhjulet) til en fast installasjon.Ta alltid av displayet når du parkerer, da kan ikke motoren brukes. Er du usikker på hvor trygt sykkelen står, har du mulighet til å låse opp batteriet og ta det med deg. Alt dette gjør den mindre attraktiv for tyver. Dette er gode råd, men noen garanti mot tyveri kan vi ikke gi.

    Husk å sjekke forsikringen din og meld elsykkelen inn i et sykkelregister. Det kommer etter hvert flere systemer for GPS-sporing som kan være smarte å bruke, samt en leverandør av usynlig merking slik at eier av en stjålet sykkel lettere kan spores opp. Slikt er verdt å vurdere for at du ikke skal miste den kjære elsykkelen din for godt.

  • Vil forsikringen dekke tapet?

    Mange innboforsikringer har mangelfull dekning, høy egenandel og uoversiktlige vilkår. Om du anskaffer deg en kostbar elsykkel, som du skal ha mye glede av, er det viktig at du forsikrer deg om at vilkårene hos ditt eget selskap er gode nok.

    Her kan du til enhver tid finne tips om det vi mener er den beste tilgjengelige elsykkelforsikringen i markedet.

    Har du sørget for at forsikringen gir god dekning, vil du bli litt mindre bekymret, men selvsagt fortsatt gjøre ditt beste for å forhindre tyveri og hærverk. For ethvert tap av en elsykkel er en trist opplevelse.

Vedlikehold

  • Hva kreves av vedlikehold på en elsykkel?

    Vi bruker mye tid på å finne kvalitetselsykler som egner seg for norske forhold. Disse skal ha lang levetid og ikke kreve for mye reparasjoner.

    Det er vanlige sykkeldeler som trenger ettersyn og vedlikehold, for eksempel bremser, gir, eiker og kjede. En elsykkel trenger oftere bytte av bremseklosser enn en lettere og tregere sykkel. Om du hører metalliske ulyder ved bremsing, bør du oppsøke et sykkelverksted omgående. I tillegg har du elektriske komponenter som bør kontrolleres.

    Forebyggende vedlikehold er økonomisk fornuftig.Derfor anbefaler vi årlig service eller cirka hver 2 000 km. Da må du gjerne besøke et av våre verksted for å få god og trygg hjelp.

    Annet vedlikehold kan du gjøre selv, for eksempel generelt godt renhold av sykkelen og smøring av kjedet. Sykkelen vaskes etter behov. På grunn av saltet bør elsykkelen om vinteren skylles av så ofte det er praktisk mulig. Bruk en såpe egnet til formålet, en vanlig hageslange fungerer fint. Ikke bruk høytrykkspyler da slike kan presse vann inn i elektronikk, kulelager og motor. I tillegg blåser de gjerne smøremidlene av kjede og drev.

    Rens og smør kjedet jevnlig, og så fort som mulig om det begynner å se rustfarget ut. Bruk helst sesongtilpassede smøremidler. Vintertid med salt og slaps krever annen smøring enn tørr og fin sommer. Hold smøremidlene unna bremsene!

    Kontaktpunktene til displayet kan smøres med batterifett av og til. Smør samtidig kontaktpunktene på batteriet.

    Stell pent med elsykkelen, den har stor verdi for deg, og du blir avhengig av den – på en
    sunn måte.

  • Hva gjør jeg med batteriet om vinteren?

    Vi håper at du da bruker elsykkelen med piggdekk og er en av oss vintersyklister. Da har vi et enkelt og tydelig råd: Ta batteriet med inn om det er kaldt. Da vil det ha bedre ytelse når du tar det i bruk igjen. Et passe lunkent batteri vil være mindre utsatt for slitasje som forkorter levetida, enn det et nedkjølt batteri er.

    Men om du gir elsykkelen en vinterpause, har vi noen enkle råd til deg:

    • Må du la elsykkelen stå ute, ta inn batteriet og oppbevar det i kjellerboden e.l. Idealtemperatur ved lagring er 15 til 20 °C.
    • Ved langtidslagring (måneder) av batteriet, forsøk å sørge for at ladestatus ligger rundt 60% (tre streker på de fleste batterier). Kontroller dette gjerne annenhver måned.
    • Første gang du skal ut på elsykkelen igjen til våren, gi batteriet en full opplading før du tar elsykkelen i bruk.
  • Hva bør dekktrykket være i en elsykkel?

    Sørg for at du har korrekt lufttrykk i hjulene, og at de roterer fritt uten at bremsene henger på.

    Riktig lufttrykk minsker rullemotstanden og faren for punktering. Korrekt lufttrykk varierer, informasjon er på siden av dekket.

    Lavt trykk i hjulene og bremser som henger, kan redusere rekkevidden med opptil 60% og gjøre elsykling kjedelig.